A startup failure rate, azaz a startupok bukási rátája a Failory anyagában azt mutatja, hogy 10-ből 9 startup megbukik. Azaz, a startupok 90%-a nem sokkal jut tovább a startnál. Időbeni eloszlást tekintve kicsit kevésbé sokkoló, de azért még mindig erősen elgondolkodtató, hogy alakulnak ezek a kudarcok:

20% már az első évben kihullik a piacról, az ötödik év végére már majdnem háromszoros, cca 50% a bukási ráta, a tizedik évüket elérő új vállalkozásoknak pedig 70%-a mond csődöt még ugyanabban az évben. A bukás vezető okai: pénzügyi kihívások, product-market fit hiánya, marketing problémák, és a csapattal, azaz emberi erőforrással kapcsolatban felmerülő gondok, hiányosságok.

Csupa olyan probléma, ami megelőzhető vagy kezelhető. Csupa olyan probléma, amiknek elébe lehet – és érdemes is – menni! Lehetőség szerint egy tapasztalt változásmenedzserrel a csapat oldalán.


Minden startup közös jellemzője: mindig minden változik


A startupok világa egy nagyon dinamikus, folyamatosan változó és mozgásban lévő világ.

A folyamatos változás és kihívások áradata ezekre az induló és fiatal vállalkozásokra hatványozottan jellemző. A Failory-n közzétett statisztikák szerint az induló vállalkozásoknak nem több, mint fele éri meg az 5 évet, és 5 startupból az első év végére kapásból csak 4 marad. A kimutatás alapján a bukások közel 20%-a visszavezethető a nem megfelelő munkaerőre, de előkelő helyen szerepelnek a kudarchoz vezető okok közt további olyan problémák, amelyek pedig orvosolhatók volnának a megfelelő vezetői készségekkel és tapasztalattal. Csak hát abból a startupoknál még nincs túl sok.



growth

Vékony jégen táncolni – bizonytalanság felől a biztos növekedés felé


Egy látszólag akármilyen jól is felépített startup egyáltalán nem biztos, hogy az üzleti környezet számára is elfogadható, vagy hogy abban életképes, és számtalan kihívással szembesül – bármilyen jó ötletre is épül a vállalkozás, általában azért kijelenthető, hogy vékony jégen táncol, és a fennmaradása finoman fogalmazva is bizonytalan. A kiemelkedő szakmai tudás, tapasztalat, és az alapos, de javarészt elméleti felkészültség vagy az eredeti ötletek ugyanis gyakran nem párosulnak vezetői készségekkel, vállalatfejlesztési, szervezetfejlesztési tapasztalattal, amik pedig kulcsfontosságúak – mondhatnánk, életbevágóak – egy sikeres vállalkozás létrehozásában és működtetésében. A startupoknál rendszerint igen gyorsan, akár hónapról hónapra változnak az igények, a szükséges pozíciók, eközben totálisan bizonytalan a cash flow, és az sem teszi semmivel sem könnyebbé a helyzetet, ha befektetői tőkén alapszik a vállalkozás, mert ilyen esetben még a befektető aktuális igényeinek is folyamatosan meg kell felelni. Mindez néha maga az agyrém.


problem

Mégiscsak kellene egy változásmenedzser?


Pontosan ezekre az „agyrém” helyzetekre ideális megoldás egy külső változásmenedzser, vagy egy változásmenedzsment csapat alkalmazása és a vállalkozás mellett tartása, ugyanis pont azokkal a kvalitásokkal és tapasztalatokkal tudnak szolgálni, amelyekre a startupnak ebben a fázisban a legnagyobb szüksége van.

Ismerik a piacot, a folyamatokat, a buktatókat és a lehetőségeket – röviden szólva, a problémákat és a megoldásokat is.

Ők már megjárták ezeket az utakat, úgy is szemléltethetnénk, hogy ők a régi motorosok a friss jogosítvánnyal rendelkezők mellett. Tudnak segíteni nem csak a lavírozásban, de a helyes stratégiai és taktikai lépésekben is, hiszen nem egyszer járták már végig az utat. A helyes növekedési stratégia kialakításától kezdve a fenntartható fejlődésre optimalizált szervezetfejlesztésen keresztül a mentorálásig szorosan együttműködni erősen ajánlott, ha tényleg sikerre akarjuk vinni a céget – ha több startup ismerné ezt fel, és vonna be külső változásmenedzsment szakértőt, 5-10-15 éven belül valószínűleg másképp alakulnának ezek a bukási ráták is.

Ha benne akarsz lenni abban a 10%-ban, amelyik nem csak túléli az első éveit, de sikeressé is válik, vagy meggyőződésed, hogy a te startupod lesz egy következő „unikornis” – érdemes lehet beszélnünk.

KAPCSOLATFELVÉTEL


Hogy néz ki, és mit ad egy együttműködés a startup és a változásmenedzser között?


A külső változásmenedzser némileg hasonlít egy interim menedzserhez: követve a közösen, előre meghatározott célokat, az együttműködés végére egy valóban következő, magasabb szintre viszi a startupot – ami, valljuk be, egy induló vállalkozásnak magától legtöbbször nem sikerülne. A határozott, hatékony és karizmatikus „külső behatás” későbbi eredménye lehet továbbá az a nem elhanyagolható motiváció és felhalmozódó értékes szaktudás, amit a változásmenedzser partner távozásakor maga után hagy a cégnél.

 

Belépés → Átvilágítás, diagnózis → Javaslatcsomag, célkitűzések → Megvalósítás → Exit


Röviden és tömören, így néz ki a folyamat – miután megtörtént az átvilágítás, azaz lefuttattuk a diagnosztikát, kitűzzük a közös célokat, természetesen határidőkkel, célszámokkal és megvalósítási tervvel. Aztán megvalósítjuk.

KAPCSOLATFELVÉTEL