A cégutódlás buktatói
- minden kikerülhető vagy kezelhető
A tapasztalat azt mutatja, hogy Magyarországon átlagosan minden harmadik cég megbukik a generációváltás folyamatában. Ennek részben az az oka, hogy itthon csak a rendszerváltást követő időszakban jelentek meg az első családi vállalkozások, így természetesen nincs minta és tudás arra vonatkozóan, hogy hogyan is kellene egy sikeres átadást levezényelni. Hovatovább a hazai családi vállalatok javarészt kisebbek, mint Nyugat-Európa többi részén, így nehéz jó gyakorlatot adaptálni – ez ugyanis azzal is jár, hogy lényegesen több feladat hárul az alapítóra/tulajdonosra, nem igazán van kapacitás strukturált irányításra. Ettől persze a sikeres átadás csak nehezebb.
Lehetőségek, dilemmák
a cégutódlásban
A helyzettől függően a cégutódlás szempontjából több lehetséges forgatókönyv is létezik, és a döntést mindig az alapító tulajdonosnak kell meghoznia, ugyanis, ha nem ért egyet a döntéssel, a saját belső ellenállása miatt a lehető legjobb szándék mellett is szabotálhatja azt, így ellehetetlenítve a cég további működését.
Kikerülhet az új vezető a családból, be lehet hozni külsős cégvezetőt akár átmeneti megoldásként, akár véglegesen, és a cég eladása is szóba jöhet.
Bármelyik mellett is teszi le a voksát az alapító tulajdonos, egyik sem gyorsított eljárás – minimum egy, de inkább több (3-5) év szükséges az alapos előkészítéshez és a zökkenőmentes átadási folyamathoz. Különösen fontos, hogy a generációváltás egy tervezett, előkészített folyamat legyen, és ha csak egy mód van rá, ne kényszerből, és semmiképp se nagy hirtelenséggel kelljen levezényelni.
Milyen buktatói lehetnek a generációváltásnak?
Családon belüli utódlás
A helyzettől függően a cégutódlás szempontjából több lehetséges forgatókönyv is létezik, és a döntést mindig az alapító tulajdonosnak kell meghoznia, ugyanis, ha nem ért egyet a döntéssel, a saját belső ellenállása miatt a lehető legjobb szándék mellett is szabotálhatja azt, így ellehetetlenítve a cég további működését.
Kikerülhet az új vezető a családból, be lehet hozni külsős cégvezetőt akár átmeneti megoldásként, akár véglegesen, és a cég eladása is szóba jöhet.
Bármelyik mellett is teszi le a voksát az alapító tulajdonos, egyik sem gyorsított eljárás – minimum egy, de inkább több (3-5) év szükséges az alapos előkészítéshez és a zökkenőmentes átadási folyamathoz. Különösen fontos, hogy a generációváltás egy tervezett, előkészített folyamat legyen, és ha csak egy mód van rá, ne kényszerből, és semmiképp se nagy hirtelenséggel kelljen levezényelni.
Családon kívüli utódlás – „külsős” cégvezető
Ha a vezetőcsere nem látszik megoldhatónak családon belül, akkor is van még többféle modell, amellyel a cégutódlás kérdése sikerre vihető, például egy külső vezető bevonásával. A skála egyik szélén az eredeti tulajdonos a tulajdonjogát teljes mértékben megtartja, az új vezető egyszerűen alkalmazottként dolgozik. Ennek egyértelmű előnye a flexibilitás, és a tulajdonosi előnyök 100%-os megtartása, ugyanakkor van komoly hátránya is – nevezetesen, lényegesen nehezebben alakíthatunk csak ki komoly elkötelezettséget az új vezető részéről. A skála közepe a fokozatos, vagy részleges átadás, amely talán a legelőnyösebb választás, hiszen biztosítja az új vezető elkötelezettségét és motivációját a komoly direkt érdekeltségen keresztül, ugyanakkor hagy némi tulajdonjogot az alapítóknál, így a család a jövőben is élvezheti, amit a cég termel. Végezetül a skálánk másik szélén a tulajdonjog teljes átadása áll, amelyre jó példa egy management buyout procedúra.
A cég eladása
A cég eladása is egy opció, viszont azt tudni kell, hogy egy sikeres eladásra is évekbe telhet felkészülni. Gondoljunk csak bele – egy befektető vagy stratégiai partner számtalan gyenge pontot találhat a szervezetben, amelyek egyértelmű módon csökkenthetik annak az értéket. Ezért is kulcsfontosságú a megfelelő felkészülés, előkészítés. A HBR (Harvard Business Review) adatai alapján a felvásárlások, összeolvadások akár 70-90%-a kudarcba fulladhat, ha előtte nem hozzák meg a szükséges működési, pénzügyi és technológiai reformokat – ez lényegesen gyorsabban és hatékonyabban megoldható egy változásmenedzser bevonásával, aki mintegy interim vezetőként funkcionálva megfelelő akciótervet készít és hajt végre ezeken a stratégiai területeken.
A generációváltás vagy már most aktuális,
vagy hamar azzá válik
Ha abból indulunk ki, hogy a hazai családi vállalkozások nagy része 20-30 éve jött létre, a cégek nagy részénél vagy már most aktuális a generációváltás, vagy az elkövetkezendő években válik azzá – de már semmi esetre sincs messze, nagyon is a belátható jövő része, főleg, ha észben tartjuk, hogy a folyamat jellemzően 3-5 év alatt tud sikeresen lezajlani.
Vállaljuk vállalkozások utódlási folyamatának teljes projekt irányítását a vezető kiválasztásától az integráláson át a menedzsment feladatok átadásáig.