Hogyan segít egy jó változásmenedzser?
Avagy a saját korlátaid nem egyenlőek a céged korlátaival
A változás szükségszerű, a siker azonban opcionális, a változások sikeres menedzseléséhez pedig nagyban hozzájárul egy képzett és gyakorlott változásmenedzserrel való együttműködés. Szabályozásbeli változások, új szoftverek bevezetése, platformmigráció, automatizálás, hatékonyságnövelés, tőkebevonás, adatoptimalizálás, cégutódlás – hogy csak néhány olyan változást említsünk, amely egy cég működését alapjaiban képes megrengetni, ha nem kompetens kézben vannak a hozzá tartozó folyamatok.
Honnan ismered fel
a jó változásmenedzsert?
Egy változásmenedzser várhatóan jól ismeri és használja a projekt- és programmenedzsment módszertanát, a projektvezetési eszközöket és technikákat. Egy jó változásmenedzser gyakorlatias – érdemes figyelmet fordítani a korábbi eredményekre, referenciákra: mindenképpen olyan menedzsert kell választani, akinek bizonyíthatóan pozitív eredményei vannak komplex, sokoldalú projektek lebonyolításában, ugyanis ez lesz a garancia arra, hogy rugalmasan és proaktívan tud majd reagálni a projekt megvalósításakor felmerülő folyamatosan változó részletekre.
A technikai ismeretek sem elhanyagolhatóak – a legfontosabb a „nagy kép” átlátása, tehát a rendszerszintű gondolkodás, de ha például egy optimalizálási folyamatról van szó, akkor természetesen elengedhetetlen, hogy a változásmenedzser átfogóan értse, teljesen átlássa az adott technológiai megoldást.
A változásmenedzser munkája erőteljesen eredményorientált, így érdemes ezt is keresni az attitűdben, amikor még választás előtt állunk, ugyanis kulcsszerepet fog játszani abban, hogy a céljaink megvalósuljanak, és ez időben, illetve a büdzsén belül történjen meg.
Rendkívül fontos, hogy a jó változásmenedzser a változások emberi oldalára is figyel, legyen szó folyamatokkal kapcsolatos változásról, rendszerszintű-, technológiai-, vagy a szervezeti struktúrát és a szerepköröket érintő változásról, ez lényegében mindegy – egyik elsődleges feladata és funkciója, hogy olyan stratégiát dolgozzon ki és kövessen, amivel maximalizálja a munkatársak alkalmazkodását és minimalizálja az esetleges ellenállást. Ebben kiemelkedően fontos szerepet játszik a megfelelő kommunikáció, az érdekelt felek menedzselésére való képesség, a tárgyalási és befolyásolási készségek.
Mikor érdemes együttműködésre
lépni egy változásmenedzserrel?
A rövid válasz: minél előbb, annál jobb.
A hosszabb választ pontokba szedtük – mielőbb lépj kapcsolatba változásmenedzserrel, ha az alábbiak közül bármelyik igaz rád vagy a cégedre:
- • tulajdonosként szeretnéd átlátni a szervezet tényleges, valós működését
- • tudatos és célzott fejlesztést szeretnél véghez vinni
- • van egy (vagy több) megoldhatatlannak tűnő probléma a cégben – jellemzően ezek igenis megoldhatók, csak épp összetettebbek, kevésbé nyilvánvalóak
- • változtatni szeretnél a szervezti kultúrán a cégben
- • komplex vállalatfejlesztés előkészítése zajlik, vagy fog zajlani a cégnél
- • hatékonyságnövelési céllal, feltáró, diagnosztikai jelleggel
- • pénzügyileg megfeneklett a cég, és válságkezelésre van szükség
- • generációváltás, cégutódlás előkészítésekor
- • tőkebevonás előtt áll a cég
- • változáskezelési folyamat első lépéseként, diagnosztikai jelleggel
- • válságkezelési folyamat első lépéseként, diagnosztikai jelleggel
- • növekedési stratégia kialakítása előtt, fiatal startup cég esetében döntéselőkészítési, diagnosztikai jelleggel
- • tőzsdére vinnéd a céget
Mire számíthatsz az együttműködés során?
A változáskezelési folyamat szinte minden esetben egy szervezeti átvilágítással kezdődik, amiről részletesen írtunk ebben a cikkben.
Az együttműködés során a változásmenedzser megfoghatóvá és érthetővé teszi a változást, elemeire, atomjaira bontja, részcélokat állít fel és ezáltal gyakorlatiasan világossá teszi, pontosan kinek, mit, mikor és hogyan kell véghez vinni ahhoz, hogy az implementáció tartósan sikeres legyen. (Több változásmenedzser itt megáll, mi végig is visszük a projektet, 100%-ban beleállunk a menedzsmentbe.)
A jó változásmenedzser arra is ügyel, hogy a munkavállalói csapat változás melletti elköteleződése biztosított legyen, aktívan részt vesz a tulajdonosi és/vagy vezetői kör felkészítésében is, konkrét iránymutatást és folyamatos támogatást biztosít, miközben kezeli az esetleges ellenállást.
A jó változásmenedzser a tulajdonosi érdekeket egy az egyben leképezi az operatív megvalósítási oldalon – tervez, szükség esetén újratervez, delegál, ütemez, monitorozza a folyamatokat és kontrollál, lényegében a teljes változási folyamatot kompetens kézben tartja. Egy jó változásmenedzsertől mindezekre – és talán még többre – is lehet számítani az együttműködés során.
Nem egy mindennapi vezetői skillset, és nem is elvárható minden vezetőtől, ugyanakkor mégis gyakran náluk landolnak változáskezelési feladatok. Aztán nem értik, mi a kudarc oka…
Vezetőként nagyon fontos tudatosítanod magadban, hogy a saját, személyes korlátaid NEM egyenlőek a céged korlátaival. Sőt, még a vezetőid korlátai sem egyenlőek a céged korlátaival. Külső erőforrások is jócskán rendelkezésedre állnak.
Egyeztessünk a céged következő szükségszerű változásáról!