Válságkezelési lehetőségek
- út a mélyből a magasba -
A válság kezelése és az ellenállóképesség kialakítása kulcsfeladat. Minden cég életében előbb-utóbb eljön az idő, hogy végigcsináljon egy változáskezelési folyamatot, ami nem szükségszerűen válságkezelés, de könnyen azzá válhat. Felkészültség, rugalmasság, reakcióképesség, erőforrások és kompetenciák kérdése – ezek gyakrabban nem állnak rendelkezésre cégen belül a szükséges mennyiségben és minőségben, mint ahányszor igen. A változásmenedzser segít legyőzni a válsághelyzetet és megerősödve kikerülni belőle. Segít felmérni, nyomon követni és elkerülni azokat a kockázatokat, amelyek újabb válsághelyzetet idézhetnének elő. Segít felkészülni esetleges krízishelyzetekre, hogy adott esetben már kész választervvel mehessünk elébe a kihívásoknak.
Válság – stabilizálódás – növekedés
A válság tipikus „tankönyvi definíciója” általában úgy fogja meg a válság jelenségét, mint valami borzalmas dolog, ami jelentős belső vagy külső tényezők hatására, illetve valamely kisebb incidens vagy incidens-sorozat eszkalálódása révén alakul ki, hatása az egész vállalatra kiterjed és annak működését számos területen érinti, zavarja a normál üzletmenetet és a cég jó hírnevét is csorbíthatja. Ez a legtöbb esetben helytálló – de a benne rejlő pozitív lehetőségeket már gyakran elfelejtik.
A PwC 2019-es Global Crisis Survey anyaga is rámutat, hogy a vállalatoknak kifejezetten jót is tehet egy válság, egyes cégek abszolút megerősödve – akár komoly bevételnövekedést is produkálva – kerülnek ki a válságból, míg mások csak csetlenek-botlanak.
„Válságszakértőkként tisztában vagyunk azzal, hogy a válság okozta potenciális károk mértéke – és hogy egy cég megerősödve kerül-e ki a válságból – nem annyira a válság típusától, hanem inkább a válságkezelés sikerétől függ, melynek három fő eleme a felkészültség, a tényalapú megközelítés, és az érdekeltekkel folytatott hatékony kommunikáció.” – írja a tanulmány, amit csapatunk tapasztalatai alapján meg tudunk erősíteni, nem véletlenül dolgozunk mi sem ezekkel a sarokkövekkel.
A PwC felmérése 5 olyan kulcsfontosságú dolgot talált egybecsengőnek a válsághelyzetekből sikeresen kilábaló cégek tevékenységében, amelyeket szeretnénk kiemelni azok számára, akik nem olvasnak majd bele az anyagba – tehát az öt kulcsfontosságú tényező a sikeres válságkezelési folyamatban:
- 1. Megfelelő forrásokat rendelnek a válságkezeléshez – még a válság bekövetkezte előtt.
- 2. Kipróbált tervvel rendelkeznek.
- 3. Tényalapú megközelítést alkalmaznak – és nem hagyják figyelmen kívül a fő érdekelteket.
- 4. Okfeltáró elemzést és nyomon követést végeznek.
- 5. Csapatként dolgoznak és ragaszkodnak az értékeikhez.
Jövőálló, válságálló stratégia kialakítása
A magyar vállalati szektorban ez különösen nagy kihívást jelent, ugyanis általában amíg nem vagyunk válságban, nem gondolkozunk a válságon. Amikor pedig már benne vagyunk, az túlnyomórészt tűzoltásból áll – ami szükséges, de soha nem elégséges feltétele a sikernek. Ezért buzdítunk rendszeresen az előre menekülésre, és a változásmenedzserrel való együttműködésre – a fentebb említett felmérésben van egy szakasz, ahol a válságot túlélt cégek vezetői összegyűjtöttek néhány üzenetet a tanulságokból. Az egyik ez:
„Szükség van egy válságkezelési vezetőre. A jövőbeli válságok kezeléséhez már az első naptól kezdve alkalmazható, átfogó és kipróbált reagálási tervre van szükség.”
Folyamatos döntéstámogatás, mentoring
Egyeztessünk a céged következő szükségszerű változásáról!